Veteranbilar vid Folkets Trädgård i Ställdalen
… bilens lack den glänste, kromen blixtrade i dess nos …”
2020-07-27
Folkets Trädgård i Ställdalen fortsätter att locka folk till sina evenemang. Lördag eftermiddag den 25 juli var lockbetet veteranbilar. Parkeringsplatsen nedanför trädgården var iordningsställd för bilarna och den fylldes till sista plats. Små bilar, stora bilar, blanka bilar, matta bilar… Classic Car Week i Rättvik är inställt på grund av coronapandemin, men i Ställdalen kan vi arrangera motsvarande och hålla avstånd!
Fr v My Beckman Salomonsson, Molly Svensson, Richard Johansson och Leslie Salomonsson. Richard Johansson i Ställdalen kör en Buick skylark 1964. Den tar honom till jobbet i Kopparberg.
– Det är mer känsla i en äldre bil, säger Richard och berättar att bilen går på 95 oktan plus blyersättning. Med en motor på 250 hk drar den ca 1 liter/mil.
Richard visar också sin Ford Taunus 1976, automat som flickvännen kör. Då den bilen är av senare modell har den säkerhetsbälten, vilket inte finns i Buicken.
Anders Kisk visar sin Buick Super 1950, en rak åtta och automatlåda. Så den blänker!
– Ja, nästan allt är original, berättar ägaren Anders Kisk, Ställdalen.
Registreringsskylten ser amerikansk ut, men något stämmer inte! Tre bokstäver, tre siffror? En förvillande blandning!
På frågan om bensinförbrukning blir svaret: ”Den tar vad den behöver. Det blir inte så dyrt”.
Inte heller reservdelar är ett bekymmer.
– Jag beställer från Kumla och de kommer nästa dag!
Som många andra av bilarna som visas upp denna dag är detta en sommarbil. Och den kommer bara ut när det är vackert väder. Under vintern står den i garage med täcke på sig.
Vinterbilen är en Cadillac, årsmodell 2001.
Kimmy Lundberg
Kimmys bil i förgrunden, en Buick skylark 1970.
Kimmy har haft sin bil i ca 6 år. Den har varit en riktig ”rishög” och mycket har renoverats och mer skall göras i vinter, berättar hans sambo Isabelle Beckman som visar bilen, då Kimmy sköter korvgrillningen i trädgården. Det är mest en sommarbil och Kimmy är mycket rädd om den. Det finns 6 st. likadana i Sverige, tre av dem med samma motor.
– Jag gillar den. Den är fin, säger Isabelle.
Vid fotograferingen berättar Kimmy att bilen var matt när han köpte den, men den ska bli silverfärgad.
Svensk-amerikansk registreringsskylt! Här är kromen så blank att fotografen kan spegla sig!
Arne Kisk vid sin Chevrolet Chevelle Malibu HT coupé 1971
– Det här är min första bil. Jag köpte den hos Lars Lundgren i Ludvika, berättar Arne Kisk. Då hade den gått 20.000 mil och var 5 år gammal. Nu är det en sommarbil. Jag har kört ca 40.000 mil och den har gått igenom varje besiktning utan anmärkning. I år var det den sista. Nu är den besiktningsbefriad.
Nej, nej – det finns inget pris på bilen, inte till salu. ”Den är en familjemedlem”.
I motsats till sonen Anders tycker han inte om att köra sakta, och berättar att bilen går från 0 till 110 km/tim på 7 sekunder!
Vintertid kör han en Cadillac, liksom sonen Anders. I detta fall årsmodell 1998.
Björn och Katarina Trybom, Ställdalen
Ford Prefect 1950
– Jag köpte den för ett år sedan. Grannen hade en sådan bil när jag var barn, berättar Björn.
Det är den femte veteranbilen i hans samling. Nu är varmgaraget fullt. De kör med alla bilarna, men idag var det Forden och Cryslerns tur att få komma ut. De andra tre är han så rädd om att de oftast inte ställs ut.
Jo, det finns ju en vardagsbil också – en Chrysler PT cruiser.
Bildkollage:
Dags att köra hem, men….
bilen startar inte…
Meka lite ….
och fru och herr Trybom kan…
…vända hemåt.
Flera bilder från träffen:
Tack Folkets Trädgård för en härlig eftermiddag!
Text och bild; Gittan Holmström