Kontakta kundtjänst
2022-01-28
Har ni försökt att kontakta kundtjänst någon gång? – Jo, det har väl de flesta, och det är väl ingen dålig gissning att det var i samband med något fel eller krångel. Då gäller det att vara ordentligt förberedd och att vara utrustad med behärskning och tålamod, samt en nyladdad telefon.
Det är ju sällan, som man får prata med en levande människa, utan möts först av en inspelad röst, som berättar att man nu har ett antal val att göra. Dessvärre är det ju inte alltid så säkert att något av de föreslagna valen passar in för ditt ärende, så då får man chansa. En klok person i bekantskapskretsen sa en gång: Välj alltid ”ny kund”, för dit är kön kortast!
Den beräknade väntetiden är 54 minuter, säger rösten, och din plats är 128 i kön! När man väl kommer fram och får prata med en livs levande människa, får man veta att det är fel avdelning, men den vänliga människan kopplar vidare till ”rätt avdelning”. I det här läget blir det kanske helt dött i luren och efter ett antal minuters väntan inser man alldeles av sig själv att man har bara ett val: Börja om från början. Ta gärna något lugnande innan du försöker igen!
Ungefär som här ovan var det som mötte oss, när vi skulle skaffa abonnemang hos en internetleverantör.
Ny kund- tricket fungerade ganska bra hos det stora halvstatliga teleföretaget, som var det första jag ringde till, men jag ville ju kolla flera och jämföra priser, villkor med mera, vilket jag redogjorde från början, så vi kom aldrig till pudelns kärna. Men redan nästa företag ville kontrollera, att nätet var klart, men si det var det inte!
Ringde då till företaget som kopplat alla kablar, och deras utrustning fungerade, så problemet låg säkert hos Telia, som äger själva nätet.
Ny kontakt med Telia, men den här gången var det till support, med timslång väntan innan en pojkaktig stämma förklarade att han inte kunde hitta någon information alls om att fiber installerats på vår adress! Tillbaka till kabelkopplarföretaget, som tursamt nog hade en ”gubbe” på jobb i närheten. ”Gubben” dök upp samma eftermiddag, och konstaterade att allt tekniskt var OK, men skickade för säkerhets skull också en ny aktiveringskod till Telia. ”Ifall de har glömt det”, sa han. Det är klart om fem minuter.
Ringde internetleverantören Ownit igen.
Nätet är klart nu, sa jag.
Jaha, men då kopplar vi på signalen! Du kan börja surfa om fem minuter!
Sammanfattning: sammanlagt sex timmar i olika telefonköer för mig och ett par minuters arbete av företagen, så var det klart – nästan!
Fortsättning följer
Text: Björn Öringbäck
Bild: icohub.org
Hm var det inte bättre förr i tiden kanske ändå?