Vart är vi på väg?
Resmålet vi söker har en viss koppling till skridskoåkning. Såg vi Norma därute på isen? nää, det var förra året. Nu är Turandot på väg hit. Ljusnar det?
Nu drog visst någon i nödbromsen! Svaret finner du här!
Visst var det Skäret vi sökte.
Den här modellen av operahuset står vanligen i en monter vid biljettkassan, men nu ingår den i miljön!
Förra veckoslutet hade ett gäng modelljärnvägsentusiaster från runt om i Bergslagen samlats i Kammarsalen som Opera på Skäret varit vänliga att upplåta för denna övning.
Hur bygger man då en modelljärnväg med närmare 50 meters spårlängd över en helg? Jo man använder moduler. Modulerna är standardiserade, räls och fästhål för sammanfogning har samma placering på alla moduler. Miljöerna bestämmer man själv över. Några moduler var nyinköpta så där fanns bara räls än så länge.
Skalan på den här järnvägen kallas H0, dvs skala 1:87, 1 cm på modellen är alltså 87 cm i verkligheten. Det betyder att spåret på banan skulle bli cirka 4 km i verkligheten.
En vändslinga i var ände så att trafiken löper på. Här gäller det att inte ha för långa tågsätt så att man så att säga biter sig själv i svansen.
Loken styrs med fjärrkontroll. Med den kan man förutom att köra fram och back samt reglera hastigheten även styra ljudeffekter som motorljud, bromsgnissel, signalhorn, ångmaskin, ångvissla samt ett antal olika ljud beroende på lokmodell.
Det här stiliga ångloket har som de flesta modeller en förlaga i verkligheten. Loket är tyskt och byggt runt 1930-1940 och befann sig i östra Tyskland vid krigsslutet vilket innebar att det kom i rysk ”ågo”. Loket togs till Sovjetunionen där det senare konverterades för oljedrift, tendern (den lilla vagnen) efter loket är alltså en oljetank och inte en kolbox.
Man kan köra flera tåg samtidigt, bara man håller koll på varandra så man inte krockar.
Många miljöer eller delar av miljöer har också verkliga förebilder, som den här lilla järnvägsbron vars förlaga finns i Bångbro. Den går över älven och användes av Klotenbanan en gång i tiden och är idag gång- och cykelväg.
Malmbanan av äldre årgång
Grafitti i skala 1:87
På gång?
Efter några timmar bland brummande, tutande, gnisslande och ångande tåg tackar Kopparbergarn alla entusiastiska modellbyggare för titten. Detta var något helt annat än skribentens egen modelljärnväg anno 1960-tal, den som gick att rulla in under sängen.
Text och bilder: Erik Karlsson
Kommentera