Från musik till årsmöte.
2018-03-11
Ett trettiotal personer lämnade den grå marsdagen och gick in i Tingshuset på lördageftermiddagen.
Vacker kammarmusik fick en mjuk värme att sprida sig i salen.
Sareidah Hildebrand, flöjt, Karin Dungel,viola, och Ingrid Lindskog, harpa, gav åhörarna en fin musikalisk upplevelse.
Kammarmusikföreningens ordförande Thomas Lundkvist hälsade både musikerna och åhörarna välkomna.
Konserten började med Arnold Bax ”Elegiac trio”. Musiken är engelsk nationalromatik och mycket känslosamt.
Tre stycken av Carl Nielsen följde. Han är en dansk nationalskald. Först ”Tågen letter”. Melodin tolkar dimmans lättande och det upplever man verkligen som åhörare. Så följde ”Tro og hop”. Carl Nielsens avsnitt avslutades med ”Börnen spiller”.
Nu fick publiken stifta bekantskap med W.A. Mozart, 2 satser ur konsert för flöjt och harpa. Den skrev han vid ett tillfälle när han besökte sin moder. Stycket är tillägnat en far och hans dotter. Mozart säger själv att han var mycket oinspirerad när han skrev konserten. Efter att ha lyssnat på framförandet i Tingshuset är det svårt att förstå hans inställning.
Nu följde Georges Bizet och hans ”Entr’acte”. Hans opera ”Carmen” blev en stor skandal eftersom Carmen inte passade in i den tidens moralbegrepp. Det var ingen teater som vill sätta upp den. När det så småningom blev premiär var succén ett faktum. Tyvärr hann inte Bizet uppleva det då han avled innan.
Konserten avslutades med Claude Debussy. Tre satser i ”Sonate” för flöjt, viola och harpa fyllde salen. Det tog en liten stund extra innan publiken kom sig för att applådera, men när de väl kom igång ville de inte sluta.
Applåderna gav utdelning och ett extranummer ur Carmen gav oss extra tid för att gå tillbaka till vardagen igen.
Sareidah, Karin och Ingrid avtackades av Ulla Björklund med varsin ros. Publiken fick möjligthet till en stunds samtal med musikerna.
Kopparbergarn samtalade en stund med harpisten Ingrid Lindskog. Hennes instrument kommer från Italien. Hon berättade att en harpas ljud och utseende påverkas av var den är tillverkad. T.ex. låter inte en amerikansk harpa som hennes italienska.
Sareidah berättade att kammarmusik är ett sätt att nå ut till en mindre publik med få musiker inte stora orkestrar. Från början var det stråkar och piano som gällde, men så småningom kom kompositioner för andra instrument-konstellationer. Den här formen för musik gynnar oss som bor på landsbygden då endast ett fåtal musiker, men av mycket hög klass, har lättare för att resa.
En stunds paus för att låta vardagen återkomma, sedan vidtog årsmötet för Ljusnarsbergs Kammarmusikförening.
Undertecknad valdes till ordförande för mötet och till sekreterare valdes Kerstin Johansson.
Dagordningen avverkades enligt stadgarna.
En diger verksamhetsberättelse föredrogs och godkändes. Revisorerna rekommenderade ansvarsfrihet för ekonomin och styrelse vilket mötet röstade för.
Mötet omvalde Thomas Lundkvist till ordförande ännu ett år. Till viceordförande valdes Bengt Johansson, kassör blev Ulla Björklund och sekreterare Birgit Westmar. Övriga ledamöter blev Viola Mäkelä, Britt-Marie Alm och Monica Käller. Till suppleant valdes Kerstin Nyvall.
Ny suppleant blev Nicolai Nickson.
Han passade på att föreviga pressidiet med sin penna. Både Kerstin och jag var mycket nöjda med resultatet.
Text: Thyra Lundell Foto: Bengt Lundell
En härlig och finstämd konsert i det lilla formatet i en vacker sal. Vad mer kan vi önska att få bjuda våra hitresta vänner från Skåne på? TACK!
Gittan & Jörgen, fritidsboende i Ställdalen
Tack Thyra och Bengt för det fina reportaget och för all assistans vid årsmötet!
Ljusnarsbergs kammarmusikförening genom Thomas
Härligt med så mycket musik. Skulle gärna varit med, men mitt nyopererade knä säger ifrån alltför mycket verksamhet. Tack för ett fint reportage!