mmm mm

Årsmöte i SPF

14-02-13

SPF höll sitt årsmöte på onsdagen i församlingshemmet. Bengt Birging ledde förhandlingarna och det kommande året kommer att styras av av Boris Gudmundsson ordförande, Margareta Börjemalm sekreterare och Uno Svensson som kassör.

Styrelsen hade lockat sina medlemmar med trivsam underhållning: Thomas Lundkvist underhåller med musik och ljud.

Thomas Lundkvist är kompositör och gör även filmmusik. Han hade dukat upp ett bord fullt med instrument från hela världen men inledde med att spela på en hasselnöt. Jodå – det går. Vi hörde det alla.
Därefter kom spel på vasspipa och på fårben. Hur låter egentligen ett fårben? Vemodigt och vackert, låter det. Han spelade på ett fårben med två fingerhål. Sådana pipor har hittats vid utgrävningar i Birka. Så lät det alltså på vikingatiden. Redan neandertalarna, dessa förtalade typer, kunde förresten konsten att göra fårbenspipor med upp till 6 fingerhål.

Om man använder sig av näver, den tunna delen näst ytterst, slickar på den och blåser låter det som fågelkvitter. Hur går det till? Vi förundrades.

Låtar på kohorn och oxhorn framfördes.

Vi har fått många av våra musikinstrument från Centralasien. Mungiga är ett exempel. Stränginstrumenten kommer också därifrån. Alla uppdukade instrument förevisades och fick ljuda.

Som storslagen final kom en konsert för konsumpåse och ryskt klockdragspel från 1840. En konsumpåse i plast kan ljuda som en näktergal. Det vet nog inte många…
En sprittande glad dansmelodi spelades. Kopparbergarn kikade diskret under borden och såg att det allt vippade många fötter i takt med musiken.

Thomas Lundkvist är musikens magiker.

Text och foto: Birgitta Palm Andersson