Årsmöte med pomrar och korpgök

13-03-02

Även Ljusnarsbergs kammarmusikförening har haft sitt årsmöte, och det blev en trevlig och underhållande kväll. Själva årsmötet gick smidigt eftersom såväl ordförande som resten av styrelsen samt övriga funktionärer ställde upp för omval. Det betyder att John Björklund står i ledningen ännu ett år för den lilla föreningen med sin breda verksamhet.

Mötet inleddes med fika och Violas goda hembakta bröd. Under årsmötet presenterade sedan John Björklund det kommande årets program, vilket ni också kommer att kunna följa i Kopparbergar'n. Det är ett rikt och varierande program, eller vad sägs om exempelvis Vasakvartetten (redan nu i mars), Svenska stråkkvartetten, Stefan Harg, Ryska harptrion och Jazzkonsert med Claes Strömblad.

Björklund redogjorde också för ett förslag om att utvidga föreningens verksamhetsområde. Redan i dag kommer en del av medlemmarna från andra kommuner än Ljusnarsberg, som Ludvika och Lindesberg, och det vore kanske aktuellt med ett namnbyte som anknyter till hela Bergslagen.

Styrelsen gav Björklund i uppdrag att via sitt stora kontaktnät utforska intresset i angränsande län.

Också föreningens symbol var föremål för diskussion, eftersom ingen i styrelsen förstår vad den föreställer! Thomas Lundqvist, inom bekantskapskretsen känd för sina servett-teckningar, fick i uppdrag att arbeta fram ett eller flera förslag till ny symbol.

Årsmötet beslöt att medlemsavgiften även fortsättningsvis ska vara 250 kronor för enskild medlem och 100 kronor för vuxen familjemedlem. Barn under 18 år har gratis medlemskap.

Efter själva årsmötesförhandlingarna demonstrerade John och Thomas allehanda gamla och nya instrument som skalmeja, krumhorn, kortholt och rankett. Under många år tillhörde John en grupp som kallade sig Joculatore (Jycklarna) och som spelade just sådana instrument på sina långa turnéer ute i Europa. (Se också äldre presentation här på Kopparbergar'n under "Profilen".)

Några av alla instumenten syns på bilderna, medan andra inte var så bildmässiga, bland annat på grund av sin ringa storlek. Hasselnöt, vasstrå och mungiga hör till den gruppen som ser obetydliga ut, men låter bra. Desto större är den kontrafagott som John tagit med sig.

John och Thomas spelade tillsammans eller var för sig på de olika instrumenten och

Thomas lyckades dessutom med konststycket att spela på tre krumhorn samtidigt!

Också Kopparbergar'ns Inger fick rycka in och förstärka vid något tillfälle.

Text och foto: Björn Öringbäck