mmm

 

mm

HEM

Kalender
Händelser i vårt område

Gästbok!

 
mmm

mm

Turistbyrå med guldkant

13-02-05

Sveriges vackrast belägna turistbyrå ligger i Kopparberg, åtminstone är det många besökare som tycker så enligt Ulla Kalander Karlsson och Ken Karlsson som driver den åt kommunen på entreprenad. Förmodligen är det svårt att någon annanstans hitta en turistbyrå i en lika vacker och unik byggnad som Tingshuset. 

Utländska besökare är förvånade över att en så gammal byggnad används i vardagliga samanhang, säger Ken. Förutom turisbyråns verksamhet står ju den vackra Tingssalen till förfogande för föreningsmöten mm. Cirka 10000 personer besöker turisbyrån på ett år, fortsätter Ken, men man ska ju ha i åtanke att alla som kommer till Ljusnarsberg som turister, kommer ju inte in hit till oss. 85 procent av besökarna är svenskar, huvudsakligen från området Örebro – Mälardalen – Stockholm.

- Det bästa med att jobba med turism, är att man träffar så många trevliga människor, säger Ulla. Det är synd bara, att högsäsongen på turistbyrån infaller samma tid som för verksamheten i vårt eget företag, Guld och Äventyr, som blir lite lidande av det. Vi startade företaget 1995 och har hållit på sen dess. Ett tag, i början av 2000-talet, jobbade vi som anställda i Kloten, men tog då kontakt med kommunen om arbete här. Då gick tankegångarna kring turistbyrå i Stora Gården, men så blev det till slut här i Tingshuset. Först blev vi bara erbjudna sommarkontrakt, men det blev sedan 3-årskontrakt i stället.

- Det var som företag vi först gick in i Tursam, fortsätter Ken. Det är egentligen ett samarbete mellan kommunerna här i norra delen av Örebro län, och numera är även Ljusnarsbergs kommun medlem där. Genom Tursam marknadsför vi vårt område med gemensam hemsida http://www.bergslagen.se och gemensamt agerande på mässor mm inom och utom Sverige. För tre veckor sedan var vi på en stor mässa i Holland med 130 000 besökare, och närmast på tur står Vildmarksmarksmässan i Stockholm i början av mars. I höstas deltog vi i Seniormässan, och ibland åker vi till Danmark.

- Genom regionförbundet i Örebro har vi också ett samarbete, när det gäller att marknadsföra regionen utomlands. ”The Heart of Sweden” är varumärket för detta. En fördel med samarbetet är att man kan dela upp jobbet lite och lösa av varandra i mässmontrarna mm, säger Ulla.

Kopparbergar'n antecknar tills pennspetsen nästan glöder. Ulla och Ken har så mycket att berätta, med så mycket engagemang och glädje, att det skulle kunna bli en följetong av det. 

Engagerade människor med stort kunnande och förmåga att möta andra människor med värme, är troligen den största tillgång en kommun kan ha i sin strävan att synas utåt – och sådana finns det på turistbyrån i Kopparberg.

Text och foto: Björn Öringbäck

Kommentera

 

mm mm