Årsmötenas tider

13-02-14
Vi är inne i årsmötenas tider nu. Kassörer i klubbar och föreningar sliter med boksluten och valberedare ringer runt till medlemmarna så att de fasta telefonerna går varma och mobilerna behöver laddas flera gånger om dan.

I går, onsdag, hade SPF kallat till sitt årsmöte, och platsen var som vanligt Församlingshemmet.
Bengt Birging valdes till ordförande för mötet och han fick sittande sekreterare, Margareta Börjemalm vid sin sida.

Uno Svensson har vid det här laget lång erfarenhet som kassör och det var inte så svårt att få rätsida på siffrorna. Verksamheten 2012 hade gått ihop och till och med gett ett överskott om nästan 73 kronor! Inte så konstigt att Uno fick fortsatt förtroende på kassörsstolen.
Även ordföranden Boris Gudmundsson, får stanna ett år till på sitt uppdrag. Omval blev det också för Margareta Börjemalm och Britt Widman och som femte ledamot blev Ritva Olsson invald.

Styrelsen har tidigare bestått av sju ledamöter, men på styrelsens eget förslag, reducerades nu antalet till fem. Revisorerna hade också påpekat att man vanligen väljer hälften av ledamöterna vartannat år, och de övriga, åren däremellan. Årsmötet gick på den linjen och valde två av ledamöterna på två år och de båda återstående på ett.

Sedan följde en lång rad val av representanter och ombud, och så avgjordes frågan om medlemsavgiften för 2014. Den har varit 200 kr per år, men då såväl förbundet som distriktet aviserat höjningar, blir det nästan ingenting kvar till föreningen. Därför föreslog styrelsen en höjning till 250:- vilket också årsmötet accepterade.

Efter årsmötet var det dags för underhållning i form av trollerikonster. ”Vår egen” John Lucas visade på ett lättsamt och trevligt sätt hur svårt det är att avslöja knepen.

Med små och enkla medel fick han åskådarna att häpna, och inte ens på nära håll fattade man hur han bar sig åt.
Kopparbergar'n återkommer senare med en lite djupare intervju med John Lucas.

Text och foto: Björn Öringbäck