mmm

 

mm

HEM

Kalender
Händelser i vårt område

Gästbok!

 
mmm  

Framtidstro, hälsa och utveckling

13-08-21
I måndags var det skolstart för Ljusnarsbergs elever, men för Kyrkbackskolans del skedde det på ett lite annorlunda vis. I stället för vanliga lektioner fick eleverna ta del av en föreläsning, som handlade om studieteknik.

Föreläsningen var en del av ett treårigt projekt, som heter ”Framtidstro, hälsa och utveckling”. Det finansieras av Landstinget, medan Ljusnarsbergs kommun äger projektet. Projektledare är Karin Wouda, som bland annat har magistergrad i kulturanalys.
Egentligen är projektet inne på sitt andra år, men det är först nu, som eleverna på allvar kommer i kontakt med det. Första året ägnades mycket tid åt platsobservationer, som gett underlag för projektets vidare utformning.

Låg måluppfyllelse, otillräcklig samordning av regler och svagt utvecklat elevinflytande, var några av de områden som ska förbättras, och utifrån dessa iakttagelser har projektledaren tillsammans med skolans ledningsgrupp arbetat fram ett program.



Måndagens föreläsning handlade om studieteknik, och föreläsare var Anna Tebelius Bodin, som själv är lärare, men också fortbildare och föreläsare.
Alla elever, från fyran till nian, fick årskursvis ta del av den anpassade framställningen och när Kopparbergar'n var där, var det sjuornas tur att få sin version.

På frågan om vad studieteknik är, kom det bara några tveksamma svar från eleverna, men efter den här genomgången vet de säkert betydligt mer.

Anna Tebelius Bodin tog exempel från sin egen barndom, och hon hävdade bland annat att inte förrän man börjar läsa böcker, skjuter skolbetygen i höjden.
Men hon poängterade att det inte räcker med att läsa av en text automatiskt.
Man måste tänka på det man läser också, för det man inte har tänkt, det kommer man inte heller ihåg, sa Anna bland annat. Helst bör man också berätta vad man läst – för någon annan eller sig själv.

Anna Tebelius Bodin demonstrerade också en läxläsning med dålig koncentration. TV och eller dator som står på i närheten kan totalt fördärva inlärningsarbetet.

Hon gav också eleverna en inblick i hur man arbetar målrelaterat. När man väl satt upp sitt mål, måste man börja arbeta med strukturen. Vägen måste dras upp baklänges! Från målet till nuläget. Kanske måste man sätta upp olika delmål också.

En tidsplan är också viktig. Om man vet när ett hemarbete måste vara klart, måste man beräkna vilken tid man har till förfogande, och framför allt, vilken tid man inte har till förfogande, bunden tid som idrottsträning, kamratumgänge mm.

Stress var ett annat ämne som Anna berörde, och även motstrategier. Att lyssna en stund på musik, eller göra något annat som man tycker om, kan dämpa stressen.

Alla eleverna på skolan fick under dagen en anpassad del av budskapen, och på kvällen hade föräldrarna möjlighet att också de ta del av detsamma.

Text och foto:Björn Öringbäck

Kommentera

mm mm