EM
Kalender
Händelser i vårt område
Gästbok!
|
mmm |
Operapremiär!
13-08-11
På fredagskvällen var det äntligen dags för premiärföreställningen av Barberaren i Sevilla i operahuset på Skäret.
Äntligen! Tyckte nog både artister och musiker som övat och repeterat över sommaren.
Äntligen! Tyckte säkert också de människor som arbetat med scenbygge, kostym, smink mm, och inte minst regissören Alexander Niclasson.
Säkert är det också många människor som väntat med spänning på att få del av skådespelet, och till den senare gruppen hörde också Kopparbergar'ns reporterteam, som aldrig tidigare bevistat en operaföreställning. Nu, när denna genanta sannig avslöjats, förstår ni kära läsare, att någon vanlig recension blir det inte frågan om här.
I stället vill vi ge er del av de intryck och reflexioner, som företällningen skapade hos oss lekmän på området. Men får man verkligen göra så?
Behövs det inte särskilda kvalifikationer för att gilla en operaföreställning? Måste man inte veta en massa om Rossini och andra skapare av den här konstformen? Måste man inte kunna italienska för att uppskatta sången? Måste man inte själv vara musikalisk för att njuta av musiken?
Det är möjligt att det finns folk som tycker så, och kanske de har rätt, kanske inte.
Men å andra sidan kan man dra en parallell till den gamla historien om humlor.
"Enligt alla aerodynamikens lagar om kroppsform och vingstorlek, kan inte humlor flyga. Men humlor vet ingenting om aerodynamik, så de flyger i alla fall!"
Så vi kom som humlor, och låt oss först och främst slå fast, att vi gillade det vi såg och hörde, även fast vi inte kan italienska eller vet mer om Rossini än vad man kan googla sig till. Inom vårt reportageteam är musikaliteten ganska ojämt fördelad men det visade sig inte vara något hinder, det heller.
Utan att ha någonting att jämföra med, utom möjligen gamla fördomar, kan vi konstatera att det var en rolig och underhållande föreställning. Vi tjusades av artisternas häpnadsväckande sångförmåga kompletterad med deras livfulla agerande, som tillsammans med Svenska Kammarorkesterns musik skapade en stark närvarokänsla hos oss i publiken.
Jag måste här ta till en annan parallell och tänker då på Lennart Hellsings ABC-bok,
"Alfabetets användning anar aporna aldrig."
Nu har vi humlor plötsligt genomgått en förvandling till apor! Därmed menar jag, att som lekman är jag totalt oförmögen att föreställa mig det arbete och teamwork som måste ligga bakom dagens premiär. Men att högeligen uppskatta resultatet är tack och lov ändå möjligt, även för oss apor.
Så vare sig du är en van operabesökare, humla eller apa, rekommenderar vi starkt att se åtminstone en föreställning av årets Opera på Skäret.
Den premiär, som vi bevittnade på fredagskvällen, var egentligen en av två. I den föreställningen medverkade Liine Carlsson som Rosina, Dominique Morales som Almaviva, Pavel Yankovsky som Figaro och Robert Hyman som Bartolo.
Den andra premiären sker på söndag, då ett annat lag artister besätter de viktiga rollerna. Där medverkar Aurora Tirotta som Rosina, Martin Nyvall som Almaviva, Omar Kamata som Figaro och Urban Malmberg som Bartolo. Solister som är med i alla föresällningar är Liudas Mikalauskas som Basilio, Jonatan Lönnqvist som notarien och Il Tedesko, Catarina Lundgren som Berta och Peter Haeggström som Fiorello och Biskopen.
Barberaren i Sevilla spelas
härefter 15, 17, 18, 22, 24, 25, 29, 31 augusti och 1 september.
Du kan boka eller köpa biljetter på biljettkontoret mitt i Kopparberg, via telefon på 0580-711 00 eller boka direkt
på webben.
Egentligen råder totalt fotograferingsförbud under föreställningen, men som reporter, placerad längst ut på bänkraden, utrustad med en liten svart, helt tyst kamera utan blixt, fick vi ändå några bilder, som vi här låter er ta del av.
I väntan på insläpp.
Greve Almaviva har skaffat
musiker till sin serenad för Rosina.
Rosina blir förstås
förälskad i greven, som hon tror är en enkel man vid namn Lindoro.
Barberaren Figaro lovar
hjälpa Rosina att få träffa sin Lindoro.
Greve Almaviva klär ut sig
till soldat, för att kunna komma in i huset, där Rosinas förmyndare
Bartolo noga håller vakt, eftersom han själv tänker gifta sig med
henne.
Figaro samlar på löss och
nu tycker han att det är ett utmärkt tillfälle att släppa loss
dessa irriterande små kryp. Almaviva, Don Basilio och Berta får ett
sjå att klia.
Kläderna åker av i en
väldig fart.
På besök kommer kyrkans
män och får se lindrigt klädda damer.
Bartolo kallar på stadens
vaktstyrka, som också kommer mitt i luseländet.
En färgglad vaktstyrka.
Vakterna och munkarna
ingår i kören.
Bartolo försöker få till
stånd ett bröllop med Rosina gemom att förtala Almaviva, men det
går inte vägen, utan han får acceptera sig som förlorare.
Blommor och tack.
Dirigenten Andreas
Lönnqvist vidarebefordrar publikens uppskattning till orkestern.
Regissören Alexander
Niclasson och scenografen Sven Östberg tar emot applåder tillsammans
med de övriga medarbetarna.
Nöjda solister tar emot
hyllningarna.
Publiken både applåderade
och stampade i golvet.
En lyckad premiär.
Text : Inger Aftonljus
Foto: Björn Öringbäck
Kommentera
|
mm |
mm
|