mmm

 

mm

HEM

Kalender
Händelser i vårt område

Gästbok!

 
mmm

mm

Ljusnarsbergs kommun klättrar!

13-04-26

På Ljusnarsbergs Industri och Hantverksförenings möte nyligen hade föreningen besök av Karl Hulterström från Svenskt näringsliv och han presenterade glädjande resultat av den senaste rankingen av Sveriges kommuner, i fråga om företagsklimatet.

En klättring på hela 91 placeringar för oss från en bottenplacering upp till genomsnittet, medan flera andra kommuner i länet gått nedåt.

Mötet hölls på restaurang Kristineplan och inleddes med en lätt måltid och därefter presenterade Jeanet van Dam kvällens gäster, Bengt Ljung och Karl Hulterström.

Den senare började sitt anförande med en kort presentation av Svenskt Näringsliv och gick sedan över till förändringarna i rankinglistan och orsakerna till dem. Han framhöll att kommunens service till företagarna hade förbättrats. Såväl politikernas som tjänstemännens attityd har förändrats till det bättre, inte minst när det gäller upphandling, men lagar och regler måste förstås ändå följas.

Praktik och arbetslivserfarenhet efterfrågas, och i Ljusnarsbergs kommun finns tillgång till kompetent arbetskraft.

Allmänheten, media och skolan visar också en förbättrad attityd till företagen, och när det gäller skolan, har säkert Entreprenörskap i skolan haft stor betydelse, liksom det arbete som ett par pedagoger på skolan lagt ner, bland annat på en omvänd gymnasiemässa.

Genom alla förbättringar ligger nu Ljusnarsbergs kommun bättre till än grannkommunerna!

Läs artikel ur Svenskt Näringsliv här!


Ewa-Leena Johansson och Karl Hulterström i samtal under fikapausen.

Jeanet van Dam redovisade svaren på några av de frågor som diskuterats i Näringslivsrådet, som är sammansatt av lokala politiker och företagare.

Bland annat diskuterades upphandlingarna, där lokala företagare vill ha underlaget i god tid för att kunna vara med. En del känner sig också osäkra om hur man går till väga, och där kan LIHF/kommunen ge utbildning.

BKT:s och BMB:s roller har varit lite otydliga, men det har blivit bättre. Det är nu lite lättare att få kontakt per telefon eller e-post, men det kan bli ännu bättre.

De båda organisationerna har mera sett sina roller som myndigheter än som bitar av service och rådgivning i respektive kommun.

Även kommunala tjänstemän i övrigt borde vara mera serviceinriktade.

Bengt Ljung avslutade kvällen med ett anförande av det ledigare slaget. Även han gladdes förstås åt kommunens klättring, och varvade allvarliga tankar med anekdoter och historier från förr.

Bengt Ljung är ju en av kommunens ambassadörer, men eftersom uppdraget är lite vagt, efterlyste han fler konkreta uppdrag från politikerna.

Han poängterade också att vi alla på sätt och vis är ambassadörer för vår kommun och att självförtroendet måste lyftas. Bengt hoppades också att kvällens möte gett tankar att bygga vidare på.

Text och foto: Björn Öringbäck

Kommentera

 

mm mm