Ny ordförande i PRO Kopparberg

13-04-02
Det kom mycket folk till PRO:s årsmöte som nyligen hölls i Församlingshemmet i Kopparberg.

Sören Rydén från PRO-distriktets styrelse ledde årsmötesförhandlingarna och det var inga större svårigheter som mötte honom.

Torsten Johansson hade för länge sedan aviserat att han ville lämna ordförandeposten, så valberedningen hade haft god tid på sig att vaska fram sin kandidat, Sten-Ove Karlsson från Mossgruvan. Valberedningen hade skött sitt arbete väl och valet av Sten-Ove var enhälligt.
Torsten Johansson stannar dock kvar i styrelsen som vice ordförande.

- Jag hoppas bara att det inte blir likadant igen, sa Torsten.

Därmed syftade han på det faktum att han två gånger tidigare fått lov att ta steget upp till ordinarie ordförandeskap, senast sedan Karl-Georg Gustavsson flyttade till Örebro.

Även Elsa Jansson hade låtit meddela att hon ville befrias från sitt uppdrag som sekreterare, en post som hon skött med den äran i väldigt många år. I hennes ställe valdes Inga-Lisa Hjärtmyr. Någon befattning som vice sekreterare finns inte, men Elsa lovade att finnas med som stöd och hjälp i början. En av kaffegrupperna fick också ett välförtjänt tack för den tid de haft uppdraget.

Ekonomin ser hyfsat god ut, och även om det blev ett förlustår, så finns det ännu en stadig ekonomisk grund för fortsatt verksamhet, och det är faktiskt så att antalet medlemmar i föreningen växer.

Som sig bör på ett årsmöte så bjöds det förstås på underhållning också i form av PRO-kören som tränat in ett antal sånger som framfördes med fart och fläkt före och efter kaffet.

Text och foto: Björn Öringbäck