Årsmöte i Dammens Fiskevårdsförening

13-04-30

I det område som Dammens fiskevårdsförening förvaltar, ingår Rällsjön och Rällsälven samt Södra Bredjön och bäcken därifrån. Området kan verka litet, men sköts med kärlek och omsorg. I södra Bredsjön har man senast 2011 satt in öring och i år är det dags för en påfyllning igen. Enligt rapporter som nått föreningen är återfångsten tämligen god. De inplanterade fiskarna verkar växa till sig bra. Här om året drogs en öring på nästan fem kilo upp!

Rällsälven är ju ett riksintresse på grund av att den utrotningshotade flodpärlmusslan lever där och

enligt en rapport från Länsstyrelsen finns det nu belägg för att både flodpärlmussla och öring fortplantar sig i bäcken. Flodpärlmusslan är i larvstadiet helt beroende av öringen för sin överlevnad och spridning, så det är viktigt att öringen i älven skyddas.

Vattenflödet i Rällsälven skall säkerställas, och nytt för i år är att det från Stjärnfors ska ske en minimitappning för att därigenom skapa ytterligare livsrum för de båda arterna.

Eftersom det var årsmöte, så var det förstås val av styrelse, och det blev fortsatt fötroende för Rolf Ingmarsson på ordförandeposten. Även i övrigt gick valen smidigt.

Priset på fiskekorten blir detsama som tidigare, dvs 140 kr/år, 60 kr/v och 30 kr/dag.

Förra året såldes totalt 37 kort, som gav en intäkt på 4770 kr.

Text och foto: Björn Öringbäck