mmm

 

mm

HEM

Kalender
Händelser i vårt område

Gästbok!

 
mmm  

Inte bara skit med återvinningen

12-05-10

Lars Forsell från GDL tömmer kartongbehållaren vid Kopparbergs station

I Ljusnarsberg, liksom på många andra ställen i landet, har det varit återkommande klagomål när det gäller hanteringen vid våra återvinningstationer. Nu är det en ny entreprenör som har hand om tömning av containrarna både i Ljusnarsberg och resten av länet, och det är allas vår förhoppning att det ska bli bättre än tidigare.

— Men ha lite tålamod tills vi fasat in oss, ber Lars Forsell, som kör en av bilarna åt fraktföretaget GDL. Vi tog över jobbet den 1:a maj, som var en måndag, men det var ju en helgdag också, så vi blev på så sätt lite efter redan från start.

Lars berättade också att man på GDL varit vana vid sjudagarstömning på andra ställen, men mottagaranläggningen IL-recycling i Örebro har bara öppet 7 – 16 fem dagar i veckan.

Vid Kopparbergarn's kontakt med IL recycling, som är insamlingsentreprenör åt FTI, får vi veta att man just denna dag gett GDL möjlighet att under två veckor ha dygnet-runt-åtkomst till mottagningsanläggningen, för att ge företaget möjlighet att fasa in sig på det nya distriktet.

GDL har inget kontor i Örebro, men via huvudkontoret i Malmö får vi kontakt med Conny Strandqvist, som berättar utförligt om hanteringen av återvinningsstationerna.

— Det är FTI i Stockholm som äger behållarna, som söker bygglov för uppställning av dem och ansvarar för städning runt dem. FTI betyder förpacknings- och tidningsinsamlingen, och vi från GDL svarar för transport av förpackningar, förutom glas. Glaset hämtas av Svensk Glasåtervinning, och tidningsbehållarna töms av Pressretur. Det senare företaget är delägare i FTI tillsammans med Plastkretsen, Metallkresten och Returkartong.

På FTI:s hemsida hittar vi bra information, bl.a följande:

— Vi räknar med en två till tre veckors startsträcka för de nya entreprenörerna, framför allt i Stockholm och Göteborg, säger säger Rizwan Baig, avdelningschef vid FTI. Vi hoppas på överseende med och förståelse för att vissa inkörningsproblem kommer att uppstå för alla som vill återvinna sina förpackningar vid våra återvinningsstationer.

— Fördelen för hushållen blir att vi genom nya avtal kan tömma oftare, då vi får mer tömning för pengarna, säger Rizwan Baig. Andra fördelar är bland annat att en renodling har genomförts avseende bland annat transport, insamling och balning. Det blir mer sammanhållet och administrationen blir smidigare. Vi satsar på ett mer utvecklat, nära samarbete i partnerskap med entreprenörerna. En annan vinst är en betydande minskning av körda kilometer på hämtningsrutterna. Vi blir mer effektiva, avslutar han. (Källa: FTI:s hemsida)

Conny Strandqvist bekräftar att GDL fått två veckor med förlängt öppethållande vid mottagarstationen, och tillägger att förhandlingar om tiderna pågår.

— Just nu kör vi med fem bilar i stället för tre, för att snabbare komma in i fas.

Conny förklarar begreppet. 
— Det handlar om olika tänk, när det gäller att lägga scheman, säger han. Om man tidigare tömt en viss container varje måndag, och vi enligt vårt schema, kommer på torsdagar, så blir det såklart en störning, men det är ju bara först, sen blir det ju en vecka mellan tömningarna igen i fortsättningen.

— Vi räknar med att alla inkörningsproblem ska vara helt borta inom några veckor, och vädjar om tålamod och förståelse från personer som på något sätt är missnöjda med dagens situation. Vi på GDL gör allt vi kan för att övergången ska bli så smidig som möjligt för alla som lämnar återvinningsgods vid stationerna. Att det sedan kan uppstå problem t.ex. vid storhelger kan man inte helt gardera sig för.

— En del människor lämnar ju sitt skräp på återvinningcentralen på Skäret. Vad händer med det som lämnas där? frågar Kopparbergar'n.

— De behållare som finns där för förpackningar, plast och kartong hämtar vi från GDL. Vi ser dem som en återvinningstation inne på återvinningcentralen.

Grovsopor och annat som lämnas där är en annan hantering, som Kopparbergar'n återkommer till senare.

Text och foto: Björn Öringbäck

Kommentera

mm mm